DUERNES ASIEN REJSE 2023

Rundrejse i Thailand, Laos, Vietnam og Cambodia

Inden afrejse

Den 6. december tager Familien Due Lassen afsted fra arbejde og skole. Vi har fået orlov og tager på eventur rundt i Asien.

Vi har fået 4 stik i armen hver, og selv om det var en meget dyr fornøjelse, så håber vi at vi kan sove mere roligt i junglen. (Vaccinerne kostede samlet over 20.000 kr. :-O)

Vi har kun lige booket de første 3 uger + en forudbestilt 3-dages tur rundt i trætoppene med Ziplines i junglen i Laos. Gibbon Experience, hvor vi skal sove i trætophytter og forhåbentlig se gibbon-aber. Det glæder vi os til.

Ellers tror vi nok at vi har styr på forsikring, fået huspasser/lejer og har styr på hvad vi eller skal have med.Laurids (11 år) og Ludvig (9 år) har fået orlov fra skolen og skal derfor på turen i mors og fars MEGET strenge “hjemmeskole”. Det glæder de sig til! 😀 Der skal læses, regnes en masse valuta og så skal vi have historie, geografi og biologi i lange baner. Vi satser på, at engelsktimerne kommer pretty much af sig selv, da vi håber på at møde en masse spændende mennesker, som nok ikke taler dansk. Laurids er heldigvis rimelig flydende på engelsk allerede – Lad os håbe Ludvig følger lige så hurtigt efter. De får nok også en del mere svømning end herhjemme. Det bliver så bare en med snorkel og svømmefødder, men mon ikke det også bliver i et par pools rundt omkring.

Vi skriver om vores oplevelser undervejs. Det bliver nok primært her og lidt på facebook. Følg gerne med, hvis I har lyst. Og skriv gerne en hilsen til os. Det bliver vi glade for.

————————————————————————————-

Bangkok 7.-11. december 2023

Vi landede i Bangkok den 7. december oven på en 12 timers lang flyvetur. Det gik overraskende godt selv om vi startede med først at lette kl. 23.35 (planlagt tid) og så fik vi natmad på flyet ca. kl. 12.30. Drengene havde en fest, men var rolige og søde. De sov først ved 2 tiden og så vågnede de igen ved 7 tiden. Vi frygtede lidt dagen efter, men også den gik bare super fint. Vi blev hentet i Bangkok lufthavn i en luksus bus – kun til os 4. Det tog ca. en time til hotellet i Silom, men vi kunne nyde turen med masser af plads.

Vi ankom til hotellet kl. 18.00 lokal tid og vi kunne glæde os over et super fint værelse og hotel. Vi skyndte os ud og få noget aftensmad og var vildt heldige at finde et rigtig godt dim sum sted lige i nærheden. Fik spist og så hjem på hotellet på hovedet i seng. Vi sov hurtigt, men Laurids vågnede og kunne ikke sove. Det hele kørte vist lidt rundt. Men til gengæld sov han længe næste dag.

Fredag slappede vi af. Vi trænede lidt i Fitnessrummet på hotellet og svømmede i poolen og nød den store morgenmadsbuffet med alt hvad hjertet kunne begære lige fra choko frosties og frisk frugt til Dim Sum og omeletter. Eftermiddagen gik med at shoppe lidt rundt i nærområdet. Her blev alle 4 klippet. Anders og Laurids for 100 bath (20 kr.) Virkelig et sølle sted, men ok klipning. Ludvig og jeg valgte et noget finere (og rent) sted og spendere hele 400 bath. Sent eftermiddag tog vi til den nærmeste Sky Bar, State Tower at the Dome, Silom. Det var på 64. etage. Flot udsigt men MEGET dyrt. Fra 200 kr. for en alkoholfri drink. Så vi nød udsigten et par minutter og tog elevatoren ned igen. Herefter tog vi til Asiatique The Riverfront. En rigtig turistfælde, hvor restauranterne var ca. dobbeltpris af dem på nærmeste gader. Så vi fandt ud igen og spiste på en rigtig fin lokal restaurant, Kurissara Thai Cuisine. Rigtig hyggelig og med god mad og super betjening.

Lørdag startede lidt ligesom fredag. Vi sov længe, trænede, spiste morgenmad og så i poolen. Her knækkede Ludvig lige svømmekoden og svømmede for første gang ca. 25 meter uden pause, hvor han ikke kunne bunde. En stolt dreng.Senere på værelset løste han så for første gang en rubikscube alene (som Laurids havde lært ham inden). En stolt dreng!Kl. 2 mødtes vi med Ole, Ruth, Emma (11 år) og Axel (14 år). Ole havde været i netværksgruppe med Anders i Danmark og de har holdt lidt kontakt. Familien bor her i Bangkok, så de ville gerne vise os lidt rundt. Det var en fantastisk oplevelse. Vi startede på en skøn cafe i en af Chinatowns små gader, ned til floden. Den hed Hong Sieng Kong og kan godt anbefales. Derefter blev vi ført rundt i plastic fantastic i China Towns små “gader”, hvor drengene købte pins og halskæder, og tog en vandbus, hvor vi lige nåede at fodre fisk. Der var flere hundrede Catfish der sloges om maden. På vejen gik vi lige forbi Wat Arun templet og så en hel masse kinesiske piger i flotte silkekjoler, som fik taget billeder foran templet. Først troede vi det var et bryllup el. men lige uden for templet var der butikker, der lejede de fine kjoler ud. Går ud fra de lejede dem blot for at få taget billederne.

Ca. kl. 17 hentede vi lokal take-away-mad, som Ruth havde bestilt og skulle så på en privat bådtur rundt i Bangkoks kanaler. Her så vi en helt anden side af Bangkok. Det var virkelig en fin tur. Den første oplevelse var at vi så en stor Varan der sad på en stensats lige, hvor vi sejlede forbi. Herefter spiste vi maden på båden og så den forskellighed der herskede blandt husene ved floden. Det var lige fra sammenstyrtede træplanker og tin-tage til marmor-beklædte vægge. Midtvejs stoppede vi i Artist House, som også var huse på floden og her lavede vi vores eget armbånd i en fin kreashop. Vi sejlede forbi endnu et tempel med en stor Buddah og sluttede af med fantastisk laser-lys-show fra en af Bangkoks mange broer. Både Laurids og Ludvig fik lov at prøve at styre båden. Det var de ret seje over. Efter sejlturen nåede vi lige at se et aften-blomstermarked. Byen summer om aftenen, for det er her man bedst kan holde ud af være for varmen. Vi sagde pænt farvel til Ole og familien, efter en helt fantastisk tur med dem, og tog en tuk-tuk tilbage til hotellet. Han kørte knapt så vildt som ham vi kørte med fredag (det var med livet i hænderne). Trætte og svedige kom vi tilbage til hotellet ved 8 tiden, men trods en begivenhedsrig dag, så kan det være svært at falde i søvn pga. jetlag. Dagens sluttede af med et super stort fyrværkerishow på floden, lige uden for vores vindue på hotellet.

Søndag den 10. december. Vi tager lidt en slapper-søndag og starter igen med morgenbuffet, pool og træning. Frokost finder vi en lille afsides lækker vegansk restaurant med gode råvarer og sunde smoothies.Eftermiddagen går i et kæmpe MALL, hvor vi ser Thai-boksning-show, masser af dyre butikker, julepynt og madmarked. Vi blev bombarderet med indtryk. Dagen i centeret slutter af med et vand-lys-show ved centeret. Det var rigtig fint og værd at vente på.På vejen hjem bliver vi hurtigt enige om at de trætte ben skal forkæles lidt og vi får alle 4 en times fod og hoved/skulder massage. Det var nice og der var helt ro på drengene. Det kostede for os alle 4 ca. 300 kr. Det er jo dejligt, men føles også lidt forkert. Priserne er lidt sjove herude. Noget er helt vildt billigt og andet er næsten ligesom derhjemme. Men det meste er nu billigt.

Hua Hin 11.-19. december 2023

Så ankom vi til Hua Hin. Lige lidt startvanskeligheder, da det bureau vi har booket de første 12 dage af, havde inlogeret os på 1 lille værelse med kun en lille dobbeltseng og EN opredning. Altså skulle vi sove 3 personer i en dobbeltseng i en hel uge. No way! Men vi fik talt med dem og hotellet havde heldigvis et ekstra værelse vi kunne få, og alt er ellers super fint her. Fine værelser, rigtig fin morgenmad og ca. 150 meter til stranden.

Laurids fangede hurtigt sin første gekko og Ludvig fik også lov at prøve. De er ellers hurtige.

Da vi fik tjekket os ind på værelserne, skulle vi selvfølgelig lige i poolen og efter det var vi ret sulte. Lige ovre på den anden side af vejen lå en restaurant som så lidt kædeagtig ud og med alt for meget neonlys. Men vi besluttede alligevel at gå derind. Og det fortrød vi ikke. Det var en slags japansk/Thai-fonduestil, hvor man tager ting fra rullebåndet og koger i sin suppe.

Der var mange spændende og anderledes ting at putte i. Bl.a. fisk, dumplings, 5 slags nudler, kød, hønsetæer, og grønt. Ludvig mente, at det var de bedste nudler han nogensinde havde fået. (Det kan noget at lave maden selv). Dagen sluttede af med en aften dukkert i poolen.

Fredag den 15. december tog vi på en heldagstur med lokal Guide. Siri Safari tours. Det var helt sikkert ikke det billigste, men vi fortrød bestemt ikke. Siri var helt fantastisk og vi havde en fantastisk dag og fik rigtig meget info om stedet, de lokale traditioner osv. Vi blev kørt langt rundt i bil og hiket på bjerget ned til grotten, set et flot tempel og blev sendt ind i traditionerne her. Fik lov at slå på gongongen og fik læst vores buddistiske guder og dage i forhold til vores fødsel. Til sidst ende dagen med en tur i safariparken, hvor vi så vilde elefanter. Det var en skøn dag! Og den sluttede af med fyrværkeri på terrassen.

Lidt blandede oplevelser fra Hua Hin. Fodbold med de lokale drenge efter vi havde fået Thai-massage af blinde. Noget vi havde fået anbefalet af vores guide. Lidt mere badning i poolen og på stranden. Og sidste dag inden vi tog videre til Chiang Mai var vi i Vana Nava waterpark. Det kan godt anbefales. Mange store vandrutchebaner, VR-vandrutchebane og surf. Vi surfere alle 4. 😉 Desværre endte det lige inden lukketid med en skadet finger for Anders. Det yderste led på hans venstre langfinger sidder nu lidt løst, så han skal gå med skinne på fingeren i ca. 14 dage.

Chiang Mai 19. december – 28. december 2023

Nu er vi landet i Chiang Mai på et hyggeligt, men nogen mindre eksklusivt hotel. Den første aften mødte vi Fay fra Holland. Hun læser noget “traditionel” Thailandsk behandling og er uddannet Reiki-healer-teacher. Hun gav os noget varmebehandling på vores myggestik, med en “urte-pen”. Det hjalp faktisk på kløen. Her er mange myg om aftenen.Vi har en Mofibo-læser med og drengene er faktisk ret gode til at få læst… når de først kommer i gang. 🙂

Den første hele dag her, tog vi ind til byen, som desværre ligger lidt langt væk. Ca. 25 minutter med taxi. Men til gengæld koster en taxi kun ca. 60 kr. Her gik vi rundt i den gamle bydel og kiggede lidt. Der er ca. 250 templer i Chiang Mai, så dem så vi en del af. Og så er her ellers fyldt med massagesteder, madsteder og hoteller. Men også mange små fine butikker. Vi sluttede af på et marked, men drengene var fyldt op, så jeg tog tilbage med dem. Anders tog til et større Thai Boxing på det store stadium-stævne i nærheden og fik sig en på opleveren.

På hotellet Little Village uden for Chiang Mai har vi mødt nogen rigtig søde mennesker. Først mødte vi Fay fra Holland, som har rejst rundt i lang tid og nu har studeret alternativ behandling her i Chiang Mai i et par måneder. Hun var også Reiki healer og nu Reiki healer teacher. Kun 19 år. Egentlig ville hun studere medicin, men faldt pladask for den Thailandske blanding af alternative behandlinger hun lærte. Hun fik selvfølgelig lov at øve sig på begge drenge.

Det andet par vi mødte var Morel og Yuval fra Israel. De har boet her i Bangkok i 2 år og overvejede nu at flytte til Chiang Mai. De havde en lille datter på 2,5 år. Morel var smykkedesigner og Yuval var Yogainstruktør, så han lavede yoga med os den 24. december kl. 7.00 på terrassen. Laurids syntes “overraskende nok” ikke at det var særlig sjovt. 😀 Jeg nød det mere. Dem snakkede vi en del med og de var virkelig nogen rigtig søde mennesker.

Vi har nydt dagene i Little Village, selv om servicen på hotellet var elendig. Og hotelejeren lovede en del han ikke holdt. F.eks. at han ville sørge for at internettet på værelserne ville komme til at virke. Det kom det aldrig. Til gengæld havde de et fint poolbord og det blev brugt en del.

Her inden jul har vi både været lidt inde i byen, på udflugt til Sticky Waterfall og den 23. tog vi drengene til et trampolinland i nærheden, så de fik brugt lidt energi.

Jeg har prøvet i flere dage at finde en god restaurant til jul i nærheden af, hvor vi bor men vi bor lidt længere ude på landet, og da vi havde besluttet at bruge dagen i Grand Canyon Waterpark, som er cykelafstand fra hotellet, gad vi ikke at køre så langt. Derfor besluttede vi at rykke julen til i morgen, hvor vi alligevel skulle flytte hotel og bo i byen. På vej hjem fra vandlandet (på cykel) ser vi tilfældigt et lille skilt med et navn på en cafe, som vi beslutter at spise på her til aften. Vi cykler derhen, uden at vide hvad det er, og ender så på, nok tæt på det fineste sted, jeg har spist. 😄De spiller julesange, og der er midt under middagen en lille koncert. Allerede da vi ankommer, beslutter vi, at det vist alligevel skulle være jul i dag. Så vi spiser en fin middag, nyder julemusikken, cykler tilbage på hotellet og danser om plastikjuletræet på terrassen på hotellet og ender på hotelværelset, hvor vi nyder at pakke de gaver ud vi havde med. Så blev det alligevel jul i den lille familie i Thailand. ❤️

Den 25. december pakkede vi og sagde farvel til Little Village Hotel. Vi tog en “Gap” (taxi) ind til Centrum af Chiang Mai, hvor drengene udløste deres gavekort fra mine søskende. (julegaven). Det var et gavekort til en luksus massagebehandling et fint sted vi havde set tidligere og de havde givet udtryk for at de gerne ville prøve det. Laurids nåede lige at undre sig over, hvordan Joan, Henrik og Frank kunne vide at de ønskede sig det. 😀 Jeg ville selvfølgelig også prøve.

Den 26. december er vi klar til 2 dage med trekking, elefanter og Bamboo-rafting. Den første dag gik vi 3-4 timer i bjergterræn og på vejen holdt vi pause ved 3 vandfald. Det første stop kunne man bade og vi spise frokost af palmeblade. Ca. kl. 17 ankom vi til hytten vi skulle sove i på bjerget og der blev slappet lidt af mens guiderne lavede mad til os. Det var rigtig lækker mad de fik lavet i det primitive køkken. Bagefter hyggede vi med de andre i gruppen om bålet, og så gik vi TIDLIGT i seng. Ludvig bad ligefrem selv om at komme op og sove. Det sker sjældent. Laurids havde travlt med at samle store blade og smide på bålet. Det gik er der i hvert fald en time med. Natten gik ok, men madrasserne var hårde og det var lidt koldt, så vi fik ikke sovet sååå meget. Dagen efter skulle vi trekke en times tid og så ankom vi til Elefanterne. Det var rigtig sjovt. Vi kom helt tæt på og gav dem bambus og badede dem. Elefanterne så heldigvis ud til at have det rigtig godt det sted og de var slet ikke bundet eller noget. Det virkede som et godt sted. Da vi var færdige hos elefanterne blev vi kørt til næste stop, hvor vi skulle sejle på bambus-rafter. Vi fik desværre ikke nogen billeder, men jeg fik taget et billede af raften, med nogen andre der sejlede. Det var en super hyggelig og sjov tur. Vi så en slange i vandet/halvt på land ret tæt på, hvor vi sejlede forbi. Så vi holdt hænderne oppe over vandet.Vi landede tilbage i Chiang Mai sent eftermiddag – godt trætte oven på et par begivenhedsrige dage – spiste Thailands bedste stenovnspizza, lige ved siden af hotellet, og gik på hovedet i seng. Desværre blev Anders syg om natten – en klassisk madforgiftning – så måske var pizzaerne ikke helt så gode alligevel. Vi andre mærkede dog ikke noget og Anders blev heldigvis rimelig hurtig rask igen.

Chiang Rai 28. december – 1. januar 2024

Dagen efter kørte vi til Chiang Rai. På vejen så vi varme kilder, hvor man kunne koge æg. Det sprang vi dog over.

I Chiang Rai tjekkede vi ind på et lidt finere hotel. Her er en kæmpe pool. Desværre ligger den i skygge hele dagen, så den er PÆNT kold. Så jeg har næsten fået mit vinterbader-fiks! Den første dag vi var her var vi stadig trættede og stenede bare lidt på hotellet.

Den 29. december gik vi en lang tur her i Chiang Rai. Vi skal have vasket tøj og se det blå tempel. Byen er noget mindre end Chiang Mai, men har en masse flotte templer. Vi gik tilfældigt forbi en flot blomster-festival-park, hvor festen er i aften. Om aftenen spiste vi på en japansk restaurant. Det var en stor fejl. Maden var ikke særlig god og kom på MEGET forskellige tidspunkter. Desuden fik Ludvig spist en alt for stærk chilli og det meste kom op igen. Efter lidt “plain rice”, var vi dog enige om at det skulle “skylles ned” med en stor is. Så var alle drengene glade igen.

I Chiang Rai var vi syge på skift. Tror vi havde fået noget omgangssyge, for vi skiftedes til at være syge et døgns tid. Den 30. dec. var det Ludvigs tur. Vi skulle have været på en heldagstur, men vi rykkede den til den 31. i stedet. Ludvig fik det lidt bedre i løbet af dagen, så vi kunne besøge en lidt speciel cafe, indrettet med vandfald og flotte blomster. Her var også en kæmpe hvis kinesisk figur i Landskabet. 90 meter høj.

Næste dag var det så min tur til at være syg. Men jeg tog mig sammen og tog med alligevel. Heldigvis brugte vi en del tid i bilen på køreturen imellem seværdighederne, så jeg kunne slappe af. Jeg klarede det heldigvis, selv om det var en meget lang dag med besøg til The blue Tempel, The White Tempel (vildt imponerende og nok noget af det flotteste vi har set på turen), The Black House (Museum/kunstners hus med vilde træudskæringer, krokodilkeskind og dyremøbler), Long Neck Village, fik frokost på lokal Thai-style, en The-plantage, hvor vi fik smagsprøver, så grænsen til Burma og The Golden Triangle, og til sidst et opium museum. Efter den omgang tog jeg hjem i seng. Drengene gik ud og spiste noget lidt specielt, men ikke særlig godt barbeque og fejrede nytåret ved at købe lidt krudt og fyrede det af ved hotellet.

Farmstay i Mae Chan District, Chiang Rai

Vi har booket 4 dage hos Ahsa Farmstay ca. en times tid nord for Chiang Rai. Her er absolut fantastisk. Idylliske omgivelser, søde værter, som desværre kan sparsomt med engelsk men alligevel formår at være 100 % på og opmærksomme. Her er dagligt en usigelig ro, og samtidig en følelse af, at vi oplever en masse. Små hverdagsting, som bare er sjove og hyggelige at være med til. Vi har skudt med slangebøsse, fyret krudt af, sendt lanterner op i mørket, lavet thai mad på bål, doneret mad og snakket med en lokal munk på hest, sået ris, skåret gummitræer, smagt friske kaffebønner, samlet æg og kælet med høns, smagt mærkelige lokale specialiteter, “plukket” kokosnødder og drukket dem, lavet forårsruller og Pad Thai, fisket med fiskenet, slappet af og lavet yoga på terrassen. Drengene var også med vores værtinde nede at handle og så har vi lavet sæbe. Selvfølgelig på scooter. Vi har fået “fine” dragter, så vores eget tøj ikke bliver beskidt.

Den sidste dag på Ahsa Farm fik vi lov at se killingerne. 3 dage gamle. 🥰 Men før det, var vi i herbal-spa-chicken-cage-sauna og fik ansigtsmasker. Det var nu mere et lille dampbad som man sad inden i, og som ikke blev særlig varmt. Men det var sjovt at prøve. Laurids fik langt om længe lov til at prøve at fiske med fiskestang og han fangede også lidt småfisk, som han satte ud igen. Det blev han ret bidt af og fiskede også det han kunne nå næste formiddag inden vi skulle afsted. Vi fik også selskab af et par og deres datter fra San Francisco. Dejligt med nogle flere, der kunne kommunikere på engelsk.

Den sidste dag blev vi kørt tilbage til Chiang Rai og overnattede på et ok fint hotel, hvor der var pool. Den var kold, men drengene brugte alligevel en del tid i den, og vi nød solen lidt. Dagen efter blev vi hentet af en taxi og kørt mod Laos. Gibbon Experience here we come!

Gibbon Experience, Laos, Huay ZX

39 meter oppe i en trækrone, har vi boet de sidste to dage. Man kunne kun tilgå huset med Zip-line.Den 6.-8. Januar har vi været på The Gibbon Experience – dog uden at se nogen gibbons desværre.Vi startede 3 timer bag i en pick-up-truck og blev kastet rundt på de bumlede, snørklede veje. 1,5 time på MEGET hullet grusvej, før vi landede i skoven/junglen I Laos bjerge, ud for Huay Xay. 3 dage med trekking og masser af Zipline-sjov. Den videste oplevelse at hænge der og svæve over trætoppene.Vi var afsted i en gruppe på 8 + 2 fantastiske lokale guides. Hytten var fantastisk. Som et kæmpe legehus i et træ med indbygget toilet. 😊.Fine madrasser og dyner og tykke myggenet. Helt unikt at vågne op så højt oppe.Gibbon Experience er et rigtig fint projekt, som fungerede med respekt for naturen, omgivelserne og de lokale beboere. Vi fik leveret maden ud til hytten, og den kom rimelig langvejs fra. Mega luksus. Man kunne endda tage et (koldt) bad i Hytten – uden sæbe selvfølgelig.Drengene var igen mega seje og kunne selvfølgelig ikke få nok zipline-ture. Ludvig måtte ind i mellem køre med guiden, men det var kun de gange han ikke selv var tung nok til at komme helt over. Laurids foreslog guiden, da vi kom tilbage, at de skulle udvide projektet med 2 liner ved siden af hinanden, så man kunne koble sig på begge og dermed lave kolbøtter o.l. på svæveturen. 😁Vi kom trætte, men fyldt med gode oplevelser tilbage til Huay Xai.

3 Replies to “DUERNES ASIEN REJSE 2023”

1. Kære alle fire! Det er neget beroligende at høre, at jeres rejse går fint, og det lyder MEGET spændende! Helt ny kultur?!
    Der er mange fine fotos, alligevel kan det være lidt svært at forestille sig, hvordan det er at være jer lige nu!
    Men vi elsker jer og sender alle de bedste ønsker om på den anden side af jorden.
    Kærlig hilsen Lone og morfar

2. Kære alle fire Due Lassen!
    Det er spændende at læse om alle jeres flotte og anderledes oplevelser. Vi tænker meget på jer, og sender lige en ekstra tanke til Anders for den skadede finger. Må den snart blive i orden igen!
    Nu går vi jo og forbereder os til juledagene.
    Vi vil tænke meget på jer!
    Jeg skal nok forsøge at få installeret Whatsapp på min telefon. Hvis det lykkes kan vi jo ses juleaften 🙂
    Indtil da: Alle gode ønsker og tanker herfra til jer.